Duiken en snorkelen - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jan en José Vellekoop - WaarBenJij.nu Duiken en snorkelen - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Jan en José Vellekoop - WaarBenJij.nu

Duiken en snorkelen

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Jan en José

26 September 2015 | Indonesië, Lovina

Vandaag was een geweldige dag, Jan ging voor het eerst duiken!!! Om kwart over acht werden we opgehaald en naar de duikschool gebracht. Er waren nog vier andere mensen, een Chinees meisje dat zich een beetje afzonderde en drie Hollanders. Twee daarvan waren ervaren duikers en de andere ging snorkelen. Leuke mensen!!! Iedereen werd de duikuitrusting aangemeten en dit werd met een stuk of tien zuurstofflessen in de bus gezet. We gingen namelijk naar het mooiste plekje van Bali, Menjangan eiland nationale park!!!
Na een rit van ongeveer een uur kwamen we aan bij de boot, alle spullen, en dat is een hoop, werden overgeladen in de boot. En we konden vertrekken!!! Na een kwartier moesten de duikers zich gaan aankleden en kreeg Jan zijn instructies. Eddy was zijn leraar en vertelde hem alles wat hij moest weten!!! Nou en dan voor het eerst het water in, spannend!!! Het zag er allemaal soepel uit en voor ik het in de gaten had was hij onderwater, dat vond ik ook spannend want met snorkelen zie je altijd nog wat boven water uit komen....
Toen mochten de snorkelaars van de boot af. Ik was van plan om gewoon op de boot te blijven, maar toen Niek kwam vertellen dat er geen sterke stroming was, heb ik mijn masker gepakt en ben ook het water ingegaan. Wat was dat geweldig!!! Er is daar heel veel koraal en prachtige vissen, blauwe, gele, witte, zwarte... En we hebben zelfs een blauwe zeester gezien!!! In een woord geweldig!!! Toen kwam Jan weer boven met een big smile op zijn gezicht, hij had er erg van genoten!!! En had ook veel gezien, het duiken ging goed!!! Toen zijn we naar een inham gevaren waar nog meer bootjes lagen en daar kregen we de lunch voorgeschoteld die we hadden besteld, en konden we nog lekker even kletsen met elkaar! Na de lunch zijn de duikers, Jan dus ook, weer van boord gegaan. De snorkelaars ook maar ik hield het voor gezien, de stroming was sterker geworden.... Na een uur kwam Jan weer boven met een zo mogelijk nog grotere smile op zijn gezicht!!! Wat hij nu toch had gezien, een Baracuda en een blackpoint haai van twee meter groot!!! Toen hij dat later aan Tinka en Mathieu vertelde waren ze onder de indruk! En dat voor je tweede duik, wie ziet er nou een haai op zijn tweede duik, zei Tinka!!! Het was natuurlijk ook heel bijzonder om op deze mooie beschermde plek te leren duiken, duiken in Nederland zal wel tegenvallen, zei Mathieu. Al met al super geslaagd!!! Toen we weer terugkwamen in de haven, zagen we ook nog aapjes, leuk zijn die toch! Op de terugweg naar Lovina was iedereen moe en lag lekker te slapen, best vermoeiend zo een dagje duiken!!!
Foto's volgen nog, want die staan op de andere camera!!!

• 27 September 2015 - 16:16

Danny:

Zo globetrotters, jullie genieten volop lees ik. Daar een tweede huisje kopen? Jan gaat ook al aan het eten wennen. Spreken jullie al een beetje bahasa indonesia? Behalve prima kassie(vvan de ikea) wij moeten nog anderhalve maand wachten. Wat staat er de volgende dagen op het programma?

• 28 September 2015 - 07:39

Peter:

Super!!

• 29 September 2015 - 20:15

Anita:

Stoere zwager en zus!
    Heel veel liefs van ons xxx's